Tips för er med sömnbrist!

Som några kanske vet har jag väldigt svårt att sova och somnar inte förs runt 1-2 på nätterna. Sover alltså ca 5 timmar per natt vilket är på tok för lite. Därför tänkte jag dela med mig med några tips som faktiskt funkar!

-Träna inte sent på kvällen, kroppen måste arbeta mycket och ny energi byggs upp vilket gör att det blir svårt att sova
-Ät inte middag eller andra stora mål innan du ska sova, magen måste arbeta jätte mycket med maten och här blir det också svårt för kroppen att sova samtidigt. Gör dig bara förstoppad
-Ät däremot något litet sockerrikt, ni kommer första 5-10 minuterna bli uppspelta. Men när blodsockret sen sjunker blir ni jätte slöa och trötta!
-Sätt på en fin pyjamas, använd mysiga sängkläder, det här ger en otrolig motivation till att sova!
-Tänk på miljön runt omkring dig, den måste vara fridfull och du måste känna dig trygg
-Tänk inte på att du inte kan sova, ligg inte och vrid på dig. Detta stressar bara upp dig och får alla problematiska tanker yra i huvudet som lägger en tung ångest över din kropp. Tänk istället, "okej imorgon kommer jag vara trött och jag har en tuff dag framför mig, men jag är stark. Köper en redbull påväg till skolan bara!" och ångesten försvinner!
-Tänk på nåt kul, nåt spännande som närmar sig. Tänk på nåt att längta till, citatet "om jag somnar nu, är morgondagen här när jag vaknar" får mig att vilja sova innan födelsedagar eller andra roliga dagar!
-Sov med pojkvännen, bästa kompisen, eller varför inte bredvid mamma när man känner sig ensam eller ledsen och inte kan sova? Plocka fram favorit nallen, eller nåt annat du kan krama!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0