Katastrof-övning S:t Görans sjukhus

Idag var jag ju med på en katasrofövning. Det var faktiskt otroligt roligt, så tänkte berätta om vad vi fick göra lite kort. Har inga bilder från själv övningen eller när vi blev omhändertagade eftersom jag inte fick ha med mig några värdesaker. Men lite bilder från omklädningsrummen osv har jag!
-
Dagen började med att vi skulle samlas 7.15 i fridhemsplan. Tidigt va? Vi var ca. 30 stycken från skolan och vi gick tillsammans till S:t Görans sjukhus där vi sedan fick låna kläder och bli sminkade (med låtsas blod).
Alla får spela olika roller, några hade svårt att andas, brutet ben,  var svårt skadad osv. Så alla skulle veta vad man skulle göra när olyckan skedde och hur man ska bete sig inför sjukvårdarna.
-
Jag hade endast andningsproblem och hosta, så var inte så svårt skadad men endå en av dem som var först ut. Olyckan var ju en gasläcka så sjukvårdare (med en jätte stor dräkt, såg tex ut som en rymdräkt blandat med teletubbiesdräkt) duschade av oss i en slags dusch efter olyckan inträffat eftersom vi hade massa giftiga ämnen som fräter på huden. Sjukvårdarna klippte av mig alla kläderna (hade badräkt under) och ställde mig i en dusch där dom sedan tvättade av mig. Kändes väldigt konstigt faktiskt, haha! Efter duschen fick jag gå in i ett nytt rum, där fanns ett par flipp flopps, en patient-rock och filtar att värma sig med. Runt om kring mig fanns alltid personal som väglede mig hela tiden.
Efter att jag fått linda om mig i filtar gick jag in till akutmotagningen. Där fanns läkare som la mig på en sjukhusäng och tog puls, blodtryck och allt möjligt. Fick även syrgas! Var jätte roligt faktiskt. Sen var jag klar!
Visst låter det kul? Lovar att det är mycket mer spännande än vad det låter!
-
Två blöta tjejer efter saneringen i patient-rockarna:
image descriptionimage descriptionimage descriptionimage descriptionimage description

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0